سلامتی و پزشکی

بیماری هپاتیت؛ علائم، انواع، پیشگیری و درمان

هپاتیت یکی از رایج ترین بیماری های کبدی است که اگر کافی نباشد به راحتی می تواند روی شما تأثیر بگذارد. در این مقاله ، ما از اطلاعات پزشکی برای نشان دادن هر آنچه در مورد این بیماری و روشهای درمان هپاتیت باید بدانید استفاده خواهیم کرد. با مجله پزشکی سلامتی اپل همراه باشید.

هپاتیت چیست؟
هپاتیت در واقع نوعی عفونت کبدی است. این معمولاً در اثر عفونت ویروسی ایجاد می شود ، اما عوامل دیگری نیز می توانند باعث بروز آن شوند. هپاتیت به دو نوع هپاتیت خود ایمنی و هپاتیت ثانویه تقسیم می شود. هپاتیت خود ایمنی زمانی ایجاد می شود که بدن آنتی بادی علیه بافت کبد ایجاد کند. از طرف دیگر ، هپاتیت ثانویه اثر جانبی داروها ، بیماری ها ، سموم و الکل بر روی کبد است.

انواع مختلف هپاتیت ویروسی
عفونت های ویروسی کبد که به عنوان هپاتیت طبقه بندی می شوند شامل هپاتیت A ، B ، C ، D و E هستند که هر یک از آنها ویروس های مختلفی دارند. هپاتیت A همیشه یک بیماری حاد و کوتاه مدت است ، در حالی که هپاتیت B ، C و D احتمالاً طولانی تر و مزمن می شود. هپاتیت E نیز معمولاً حاد است ، اما به خصوص در خانم های باردار می تواند بسیار خطرناک باشد.
هپاتیت A
هپاتیت A در اثر عفونت با ویروس هپاتیت A ایجاد می شود این نوع هپاتیت اغلب از طریق مصرف غذا یا آب آلوده به مدفوع فرد آلوده به هپاتیت A یا HBV منتقل می شود.
هپاتیت B
هپاتیت B از طریق تماس با مایعات بدن آلوده حاوی ویروس هپاتیت B یا HBV مانند خون ، ترشحات واژن یا مایع منی منتقل می شود. استفاده از سرنگ دست دوم ، رابطه جنسی با یک شریک آلوده یا استفاده از تیغ فرد آلوده خطر ابتلا به هپاتیت B را افزایش می دهد.
طبق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده ، تقریباً 1.2 میلیون نفر در ایالات متحده و 350 میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری مزمن زندگی می کنند.
هپاتیت C
ویروس هپاتیت C یا HCV از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن آلوده ، معمولاً از طریق تزریق و رابطه جنسی منتقل می شود. HCV یکی از رایج ترین عفونت های ویروسی خون در ایالات متحده است که 2.7 تا 3.9 میلیون آمریکایی را مبتلا می کند.
هپاتیت D
هپاتیت D که هپاتیت دلتا نیز نامیده می شود ، یک بیماری شدید کبدی است که توسط ویروس هپاتیت D یا HDV ایجاد می شود. HDV از طریق تماس مستقیم با خون آلوده منتقل می شود. هپاتیت D نوعی هپاتیت است که فقط با عفونت هپاتیت B رخ می دهد. ویروس هپاتیت D بدون وجود هپاتیت B نمی تواند گسترش یابد و یک بیماری نادر در ایالات متحده است.
هپاتیت E
هپاتیت E یک بیماری منتقله از طریق آب است که توسط ویروس هپاتیت E یا HEV ایجاد می شود. هپاتیت E بیشتر در مناطق بهداشتی ضعیف دیده می شود و معمولاً از آب آلوده به مدفوع یا سایر آلودگی ها منتقل می شود. این بیماری به هیچ وجه در ایالات متحده رایج نیست ، اما موارد هپاتیت E در خاورمیانه ، مناطقی از آسیا ، آمریکای مرکزی و آفریقا گزارش شده است.

علل هپاتیت غیر عفونی
همانطور که گفته شد ، برخی از عوامل غیر عفونی نیز می توانند باعث هپاتیت شوند که مهمترین آنها الکل ، سموم دیگر و واکنش سیستم ایمنی بدن است.الکل و سایر سموم
مصرف بیش از حد الکل می تواند باعث آسیب کبدی و التهاب شود که در صورت بروز به الکل معروف است. الکل به طور مستقیم به سلول های کبدی آسیب می رساند و با گذشت زمان ، می تواند باعث آسیب دائمی منجر به نارسایی کبد و سیروز ، ضخیم شدن و زخم شدن کبد شود.
علاوه بر الکل ، مصرف بیش از حد سایر داروها می تواند شرایطی مانند کبد ایجاد کرده و به بافت های آن آسیب برساند.
واکنش سیستم خود ایمنی
در برخی موارد ، سیستم ایمنی بدن کبد را به عنوان یک ماده مضر درک می کند و شروع به حمله به آن می کند. این باعث التهاب مداوم می شود که از خفیف تا شدید متغیر است و اغلب منجر به نارسایی کبدی می شود. به طور متوسط ​​، زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض هپاتیت خود ایمنی هستند.
شایع ترین علائم هپاتیت
در انواع مزمن هپاتیت ، مانند هپاتیت B و C ، ممکن است در ابتدا علائمی نداشته باشید. در حقیقت ، علائم ممکن است تا زمانی که آسیب به عملکرد کبد وارد نشود ، آشکار نشوند.
علائم و نشانه های هپاتیت حاد به سرعت ظاهر می شوند که شایع ترین آنها عبارتند از:

خستگی
علائمی شبیه علائم آنفولانزا
ادرار تیره
چهارپایه ای که کمرنگ می شود
درد شکم
از دست دادن اشتها
کاهش وزن بدون توجیه
زرد شدن پوست و چشم ها

هپاتیت مزمن به آهستگی رشد می کند ، بنابراین ممکن است این علائم و نشانه ها چندان واضح نباشد.
درمان هپاتیت
درمان هپاتیت تا حد زیادی به نوع بیماری و مزمن یا حاد بودن آن بستگی دارد.
درمان هپاتیت A
هپاتیت A معمولاً نیازی به درمان ندارد زیرا یک بیماری کوتاه مدت است. اگر علائم این بیماری باعث ناراحتی بیمار شود ، ممکن است به او توصیه شود مدتی در رختخواب استراحت کند.
واکسن هپاتیت برای جلوگیری از این عفونت موجود است. بیشتر نوزادان واکسیناسیون را از 12 تا 18 ماهگی شروع می کنند. واکسن هپاتیت A برای بزرگسالان نیز موجود است و می تواند با واکسن هپاتیت B ترکیب شود.
درمان هپاتیت B
هپاتیت حاد B نیز نیاز به درمان خاصی ندارد.
هپاتیت B مزمن با داروهای ضد ویروسی درمان می شود. البته این نوع درمان می تواند کمی گران باشد زیرا باید ماهها یا سالها طول بکشد. درمان هپاتیت B مزمن نیز نیاز به ارزیابی و نظارت پزشکی منظم دارد تا مشخص شود آیا ویروس به درمان پاسخ می دهد.
با واکسیناسیون می توان از هپاتیت B پیشگیری کرد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده واکسیناسیون هپاتیت B را برای همه کودکان توصیه می کند. یک سری از سه واکسن معمولاً در شش ماه اول نوزادی تکمیل می شود. واکسن هپاتیت B علاوه بر نوزادان ، به همه متخصصان مراقبت های بهداشتی توصیه می شود.
درمان هپاتیت C
از داروهای ضد ویروسی برای درمان اشکال حاد و مزمن هپاتیت C استفاده می شود. افراد مبتلا به هپاتیت C مزمن معمولاً با ترکیبی از داروهای ضد ویروسی درمان می شوند. همچنین ممکن است برای تعیین بهترین روش درمانی به آزمایشات متعدد نیاز داشته باشند.

افراد مبتلا به سیروز (زخم کبد) یا بیماری کبدی مزمن هپاتیت C ممکن است نیاز به پیوند کبد داشته باشند.
متأسفانه ، در حال حاضر هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد.درمان هپاتیت د
در حال حاضر هیچ داروی ضد ویروسی برای درمان هپاتیت D وجود ندارد. البته از دارویی به نام اینترفرون آلفا می توان برای درمان هپاتیت D استفاده کرد ، اما فقط 25-30٪ بیماران نتایج مثبتی می گیرند.
پیشگیری از هپاتیت D از طریق واکسیناسیون علیه هپاتیت B امکان پذیر است زیرا همانطور که گفته شد ، عفونت هپاتیت B برای پیشرفت هپاتیت D ضروری است.
درمان هپاتیت E.
متأسفانه ، در حال حاضر هیچ درمان پزشکی خاصی برای هپاتیت E در دسترس نیست. از آنجا که این نوع عفونت اغلب حاد است ، معمولاً به خودی خود از بین می رود.
به افرادی که به این نوع عفونت مبتلا هستند ، اغلب توصیه می شود استراحت کافی داشته باشند ، مایعات زیادی بنوشند ، مواد مغذی کافی دریافت کنند و از الکل خودداری کنند. با این حال ، زنان باردار مبتلا به هپاتیت E نیاز به نظارت و مراقبت دقیق دارند.
درمان هپاتیت ناشی از واکنش های خود ایمنی
از کورتیکواستروئیدها برای درمان هپاتیت ناشی از واکنش خود ایمنی استفاده می شود. این کورتیکواستروئیدها شامل پردنیزون یا بودزونید هستند که در درمان اولیه هپاتیت خود ایمنی مهم هستند. کورتیکواستروئیدها در درمان واکنشهای خود ایمنی در حدود 80٪ افراد مبتلا به هپاتیت موثر هستند.
داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند آزاتیوپورین نیز اغلب برای درمان این نوع هپاتیت استفاده می شود که می تواند با یا بدون استروئید استفاده شود.
سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند مایکوفنولات موفتیل ، تاکرولیموس و سیکلوسپورین می توانند به عنوان جایگزین آزاتیوپورین استفاده شوند.
چگونه می توان از هپاتیت جلوگیری کرد؟
پیشگیری از هپاتیت آسان است و شما فقط باید به تعدادی از نکات ایمنی برای جلوگیری از هپاتیت توجه کنید.
سلامتی
بهداشت مناسب یکی از راههای اصلی پیشگیری از هپاتیت A و E است. با این حال ، سلامتی یک مسئله جغرافیایی است و اگر در یک کشور در حال زندگی یا قصد سفر دارید ، بهتر است به موارد زیر توجه کافی داشته باشید:

آب محلی
یخ
میوه ها و سبزیجات خام از طریق خون آلوده از هپاتیت B ، C و D جلوگیری می کنند:

به اشتراک گذاشتن سوزن دارو نیست به اشتراک گذاشتن تیغ ​​استفاده از مسواک شخص دیگری استفاده نشود خون ریخته شده را لمس نکنید هپاتیت B و C همچنین می تواند از طریق مقاربت جنسی و تماس نزدیک جنسی منتقل شود. استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی و بهداشت دهان و دندان مهمترین مواردی است که باید برای جلوگیری از این دو نوع هپاتیت به آنها توجه کرد.
واکسیناسیون
واکسن ها روشی مهم و م toثر برای پیشگیری از هپاتیت هستند. در حال حاضر واکسیناسیون برای جلوگیری از ایجاد هپاتیت A و B در دسترس است و واکسن هپاتیت C نیز در دست تولید است. واکسن هپاتیت E نیز در برخی از کشورها از جمله چین در دسترس خواهد بود.
آیا هپاتیت خطرناک است؟
در موارد نادر ، هپاتیت در صورت عدم درمان می تواند منجر به نارسایی کبد و مرگ شود. خوشبختانه بیشتر افراد مبتلا به هپاتیت دوره درمان را با موفقیت به پایان می رسانند و می توانند بیماری را درمان یا کنترل کنند.آخرین کلمه
هپاتیت A ، B ، C ، D و E انواع مختلف هپاتیت هستند. این بیماری معمولاً به دلیل عفونت ویروسی باعث آسیب کبدی می شود ، اما همچنین می تواند ناشی از برخی اختلالات سیستم ایمنی بدن و برخی سموم دیگر باشد. واکسیناسیون و ایمن سازی در برابر برخی از انواع هپاتیت امکان پذیر است و رعایت اصول بهداشتی و همچنین رابطه جنسی سالم از مهمترین روشهای پیشگیری از هپاتیت است.
منبع:
cdc.gov
https://www.healthline.com/health/hepatitis

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا