بهداشت دهان در کودکان | مجله سیب

تاریخ انتشار: 29 اکتبر 1400

بهداشت دهان و دندان

پیشگیری از بیماریهای دهان به مراتب بهتر و هزینه کمتری نسبت به درمان این بیماریها دارد. انسانها در طول عمر خود دو دندان ضعیف و بلند دارند. دندان شیری از شش ماهگی تا سه سالگی رشد می کند. تعداد دندانها در واقع 20 عدد است که 10 عدد در فک بالا و 10 دندان در کشاله ران است. در حدود 6 تا 7 سالگی ، اولین دندانهای پیشین دائمی در پشت دندانهای پوسیده ایجاد می شوند. از سن 7 تا 12 سالگی ، دندانهای کودک به تدریج نرم شده و دندانهای با دوام تری را ایجاد می کند.

اهمیت دندان های شیری

متأسفانه بسیاری از والدین سعی نمی کنند سالم باشند زیرا فکر می کنند دندان های دائمی جایگزین می شوند. همانطور که دندان ها نقش مهمی در سلامتی افراد دارند، داشتن دندان های سالم و تمیز در کودکان نیز بسیار مهم است. کودکانی که به دلیل آسیب دندان خود را از دست می دهند ممکن است توسط سایر کودکان در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار گیرند.

علاوه بر این ، جویدن غذا برای کودکانی که به دلیل پوسیدگی کمتر از حد معمول دندان های خود را از دست می دهند ، مشکل خواهد بود. علاوه بر این ، در مورد پوسیدگی و پوسیدگی دندان های کودک ، این عفونت می تواند سلامت کودک را به خطر بیندازد و باعث عوارض جانبی یا آسیب دائمی به دندان های زیر کودک شود. دلیل اصلی وجود دندان های شیری این است که به رشد فک بالا کمک کرده و فضایی مناسب و کافی برای دندان های دائمی ایجاد می کنند.

بهداشت دهان و دندان

کودکی که خیلی زود و بدون دلیل دندان خود را از دست می دهد، در آینده به دلیل بزرگ شدن فک و کمبود فضا دچار پوسیدگی دندان های کج و نامنظم می شود. اکثر این افراد باید هزینه زیادی را برای آینده دندانهای معمولی پرداخت کنند و نیاز به درمان ارتودنسی دارند.

نکات بهداشتی برای دندان کودکان:

در ادامه نکاتی را مورد بحث قرار می دهیم که در صورت رعایت آنها از پوسیدگی دندان در کودکان جلوگیری می شود.

مسواک بزن:

از اولین رویش دندان، والدین باید پس از هر وعده غذایی یا حداقل قبل از خواب، دندان های کودک خود را با مسواک یا خمیر دندان استریل تمیز کنند. از کودکان نباید استفاده کرد مگر اینکه بتوانند تف کنند. آخرین چیزی که قبل از خواب دندان های کودک را لمس می کند مسواک زدن است. نوزادانی که با شیر بطری می خوابند معمولاً پوسیدگی زیادی دارند.

بهداشت دهان و دندان

موارد مصرف فلوراید:

برای کودکان ، حتماً از آب حاوی فلوراید یا آب شیر تصفیه شده استفاده کنید. فلوراید برای تشکیل دندان مورد نیاز است و آب آشامیدنی این فلوراید را تأمین می کند. بیشتر بطری های آب آماده فلوئور ندارند و برای کودکان مناسب نیستند.

شیرینی نخورید:

نوشیدنی ها و تنقلات شیرین حاوی مقدار زیادی قند هستند و با چسبیدن به دندان باعث پوسیدگی دندان می شوند. برای کودکان ، آنها نباید با شکر ، شیر و آب سرو شوند. میوه یک میان وعده مناسب برای کودکان است. نوشابه به دلیل قند زیاد و اسیدیته زیاد به دندان های کودکان آسیب می رساند و باعث پوسیدگی می شود.

استفاده از مسواک:

به کودکان توصیه می شود حداقل دو بار در روز (صبح و قبل از خواب) تکان دهند. اسکراب قبل از خواب بسیار مهم است زیرا در هنگام خواب دهان بسته می شود و ترشح بزاق کاهش می یابد و محیط دهان مستعد رشد باکتری و پوسیدگی است. دو مسواک کامل برای تمام نواحی ارائه می شود.

استفاده از نخ دندان:

نخ دندان نقش مهمی در تمیز کردن بین دندان ها دارد. نخ دندان باید حداقل یکبار در روز استفاده شود زیرا با دندان های کودکان تماس پیدا کرده است. بهتر است بعد از 3-4 سال بعد از مسواک زدن در شب از نخ دندان استفاده کنید. یک مسواک کوچک با دستان شما به دلیل سهولت استفاده برای کودکان توصیه می شود.

پوسیدگی دندان

استفاده از خمیردندان:

تا زمانی که کودک بتواند از پوسیدگی دندان خلاص شود ، خمیر دندان فلوراید و مسواک نرم برقی توصیه می شود. هیچ شرایطی وجود ندارد که تحت آن مسواک های سخت برای کودکان و بزرگسالان استفاده شود.

آخرین کلمه

برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و از دست دادن دندان ، هر شش ماه یکبار مراجعه منظم به دندانپزشک از اولین بار شیردهی به کودکان توصیه می شود. توجه به این نکته ضروری است که بهداشت دهان و دندان در کودکان از هزینه بالای دندانپزشکی در آینده جلوگیری می کند.

دکتر. امیر بلوچ

منابع:

کتاب های دندانپزشکی برای کودکان از نوزادی تا کودکی

نویسنده: پل کازاماسیو

مترجم: دنیا علی نژاد-محمدعلی آسایش

انجمن دندانپزشکی کودکان آمریکا

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا