سلامتی و پزشکی

با انواع سدهای ایمنی بدن بهتر آشنا شوید

تاریخ ارسال:

19 ژوئیه 2021

خواندن مقاله ای درباره بیماری یا درمان آن غیرممکن است که در آن “سیستم ایمنی” ذکر نشده باشد. سیستم دفاعی بدن از چندین موانع دفاعی تشکیل شده است که هر یک از آنها خطرات تهدید کننده سلامتی ما را در سطوح مختلف برطرف می کند. اما نقش هر یک از این موانع در سیستم ایمنی بدن چیست ، یا اولین مانع دفاعی بدن چیست؟ در ادامه این مقاله ، معرفی و بررسی انواع موانع دفاعی در بدن ، با مراجعه به آخرین اطلاعات پزشکی به این س questionsالات پاسخ خواهیم داد. با مجله پزشکی سلامتی اپل همراه باشید.

دفاع بدن چیست؟
اولین عملکرد سیستم ایمنی بدن در محافظت از بدن جلوگیری از ورود میکروب ها و سلول های خارجی به بدن است. این کار با کمک موانع دفاعی مختلف بدن انجام می شود. سیستم ایمنی بدن ما سه سطح مختلف دارد. سطح فیزیکی ، سطح غیر اختصاصی مقاومت ، سطح تخصصی مقاومت.

اولین مانع دفاعی بدن چیست؟
پاسخ به این سوال که اولین مانع دفاعی بدن چیست در یک مورد خلاصه نمی شود و سیستم خود شامل چندین مانع دفاعی است که عبارتند از:
سد دفاعی پوست
پوست اولین خط دفاعی بدن در برابر میکروب ها است. لایه خارجی پوست که اپیدرم نامیده می شود از سلولهای فشرده تشکیل شده است که حتی به کوچکترین باکتری و ویروس اجازه عبور نمی دهد و همچنین به عنوان اولین خط دفاعی بدن در برابر میکروب شناخته می شود.
این بافت متراکم به عنوان سدی برای ورود همه عوامل بیماری زا و مضر به بدن عمل می کند و فقط مولکول های بسیار کوچک مانند آب و گازهای ساده می توانند از آن عبور کنند. بنابراین تا زمانی که این لایه آسیب نبیند امکان ورود عوامل بیماری زا به بدن وجود ندارد. این موضوع اهمیت حفظ سلامت پوست و مراقبت از زخم ها و ضایعات پوستی را به ما یادآوری می کند.
موانع دفاعی مخاط Mu
سیستم گوارشی ما در معرض باکتری ها ، ویروس ها و قارچ ها برای ورود غذا و مایعات و سیستم تنفسی ما برای ورود هوا قرار دارد. برای جلوگیری از این ، سیستم دفاعی بدن ما تکامل یافته است. غشای مخاطی که دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی را می پوشاند از بافت متراکمی تشکیل شده است که به پاتوژن ها اجازه ورود به جریان خون را نمی دهد.
این مخاط ها همچنین ماده خاصی به نام مخاط ترشح می کنند که خاصیت چسبندگی دارد و میکروب ها را به دام می اندازد و از حرکت آزاد آنها جلوگیری می کند. درون مخاط آنزیمی به نام لیزوزیم قرار دارد که می تواند دیواره خارجی باکتری ها را شکسته و تجزیه کند. ابتدا باکتریها به دلیل خاصیت چسبندگی مخاط به آن متصل می شوند و سپس با کمک لیزوزیم دیواره خارجی آنها از هم می پاشد و از بین می رود. در داخل بزاق نیز لیزوزیم وجود دارد. سیستم تولید مثل زنان نیز دارای سد دفاعی مخاط است و مخاط آن ترشح کننده مخاط است.
سد دفاعی در محافظت از چشم
آیا تا به حال فکر کرده اید که اولین خط دفاعی بدن در برابر میکروب ها و سایر عوامل بیماری زا برای محافظت از چشم چیست؟

اولین خط دفاعی چشم ، پلک و مژه است که از ورود گرد و غبار جلوگیری می کند. ترشح مداوم اشک همچنین به طور مداوم سطح قرنیه چشم را شسته و ذرات و میکروب های آن را از بین می برد.درون اشک آنزیم لیزوزیم قرار دارد که با روشی که قبلاً ذکر شد ، باکتری ها را از بین می برد. اشک از گوشه چشم وارد بینی می شود و میکروب های باقی مانده در اشک توسط سیستم دفاع بینی از بین می روند.
سد دفاع بینی
در داخل بینی ، مخاط ترشح شده از مخاط مانع از ورود گرد و غبار و میکروب به بینی می شود. مجاری تنفسی داخل بینی پیچیده است تا به دام افتادن ذرات ایجاد شود و حالت چرخشی ایجاد کند. در مجاری تنفسی درون برونش ، موهای کوتاهی به نام مژک وجود دارد که دائماً از مجاری تنفسی به سمت بالا و خارج می شوند. میکروب ها ابتدا خود را به مخاط ترشح شده توسط مخاط متصل می کنند و سپس با حرکت مژک ها به خارج از دستگاه تنفسی هدایت می شوند. مخاط ایجاد شده در دستگاه تنفسی سپس وارد مری و معده می شود و میکروب های موجود در آن توسط اسید معده از بین می روند. اسید معده همچنین یک مانع دفاعی مهم در برابر میکروب های موجود در غذا است.
موانع ادراری ، مدفوع و استفراغ
جالب است بدانید که ادرار ، مدفوع و استفراغ نیز از موانع دفاعی بدن هستند و در صورت مصرف بدن میکروارگانیسم ها و میکروب ها را با آنها دفع می کنند.
سد دفاعی دوم بدن چیست؟
همانطور که گفته شد ، سطح دوم دفاعی بدن مقاومت غیر اختصاصی است. در این مرحله ، پاتوژن وارد بدن شده و اکنون سد دفاعی دوم بدن باید آن را سرکوب کند. اما دلیل نامگذاری مشخص سد دفاعی دوم ارگانیسم چیست؟ این بدان معنی است که در این سطح تمام مهاجمان بدون استثنا و جدایی از بین می روند.
بیگانگان
در سطح دوم دفاع بدن ، سلولهای فاگوسیتیک معروف به بیگانگان نقش اساسی دارند. این سلول ها میکروب هایی را که به بافت های بدن می رسند می خورند و از بین می برند.
التهاب
التهاب یک پاسخ بافتی موضعی است که در صورت آسیب دیدن بافت ها یا در پاسخ به سایر محرک ها رخ می دهد. این التهاب سلولهای سفید خون را به ناحیه ای که میکروب ها به آن حمله کرده جذب می کند. پاسخ التهابی باعث تورم ، قرمزی ، گرما و درد می شود.
درجه حرارت
تب از رشد باکتری ها جلوگیری کرده و سرعت بازسازی بافت را در حین عفونت افزایش می دهد.

خط سوم دفاع بدن چیست؟
پاسخ سوم ارگانیسم به مهاجمان ترشح آنتی بادی برای از بین بردن انواع خاصی است و به همین دلیل سطح سوم مقاومت ویژه نامیده می شود. در این قسمت ، آنتی بادی هایی متشکل از برخی از میکروب ها آزاد می شوند که باعث می شوند بدن برای از بین بردن عوامل بیماری زا ، یک واکنش ایمنی داشته باشد.
آخرین کلمه
تقویت سیستم ایمنی مهمترین راهکار در پیشگیری از بیماری است و همه باید به این مشکل توجه کنند. پوست ، مژه ها ، پلک ها و بینی مهمترین موانع دفاعی بدن هستند که به جلوگیری از بیماری های مختلف کمک می کنند.
منابع:
austincc.edu
دکتر فرزاد فهیم تاش

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا