الگوی سر و شانه ادامه دهنده

برای تحلیل سهام در بازار سرمایه، ابزارهای متفاوتی وجود دارد که هرکدام کارایی خاص خود را در تعیین موقعیت سهام و انتقال داده های مؤثر به تحلیلگران دارد.

به طور معمول در باید از ابزارهای تکنیکالی و الگوهای مهم بهره برد تا با بررسی و ارزیابی نمودار سهم، بتوان تحلیل دقیق و مناسبی نسبت به وضعیت انواع سهام داشت.

در بین الگوهای تحلیل تکنیکال، الگوی سر و شانه بسیار مورد توجه تحلیلگران بازار قرار می گیرد. مشاهده این الگو در نمودار، از جهات مختلفی حائز اهمیت می باشد. الگوی سر و شانه دارای ویژگی های خاصی است که در این مقاله قصد داریم تا به بررسی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

الگوی سر و شانه چیست و چه کاربردی دارد؟

الگوی سر و شانه که جزو معتبرترین الگوهای تکنیکالی است، از الگوهای بازگشتی محسوب می شود. همان طور که از نام این الگو پیداست، دارای سه قله می باشد که قله وسطی شبیه سر و دو قله کناری، شبیه شانه های انسان به نظر می رسند. قله وسط باید بلندتر از دو قله کناری باشد و به نوعی سر و شانه های انسان را تشکیل دهد.

XTB یک بروکر جهانی است که در بازارهای فارکس و CFD فعالیت می کند و به عنوان بهترین بروکر برای معامله طلا شناخته می شود.

زمانی که این الگو تشکیل شود، باید منتظر تغییر روند از صعودی به نزولی یا از نزولی به صعودی باشید.

الگوی سر و شانه دارای کاربردهای ویژه ای است که برای اغلب تحلیلگران و معامله گران بازار، از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی شانه اول و سپس سر، در الگو شکل می گیرد، احتمالاً میزان فروشندگان بالاتر می رود و استراتژی معاملاتی به سیو سود می انجامد.

تشکیل خط گردن بعد از عبور از سر الگو، می تواند نقطه حمایتی خوبی به حساب بیاید که در آن ناحیه معمولاً میزان خریداران افزایش پیدا می کند. بنابراین تعیین نقاط ورود و خروج، ناحیه های حمایتی و مقاومتی، تخمین قدرت فروشندگان و خریداران، در الگوی سر و شانه از کاربردهای اساسی این الگو محسوب می شوند.

همچنین تعیین نقاط حد ضرر و حد سود، در استفاده از الگوی سر و شانه بسیار مهم هستند.

انواع الگوی سر و شانه

شکل گیری الگوی سرشانه می تواند در سقف قیمت و یا کف قیمتی اتفاق بیفتد. زمانی که قبل از تشکیل الگوی سر و شانه، با روند صعودی مواجه شوید، در ادامه الگوی سر و شانه سقف تشکیل می شود.

عکس این امر نیز صادق است، زمانی که قبل از تشکیل الگو، با روند نزولی مواجه شوید، به الگوی سر و شانه کف خواهید رسید که در ادامه به شرح ساختار آنها می پردازیم.

الگوی سر و شانه کف یا الگوی سر و شانه معکوس

الگوی سر و شانه در روند نزولی نیز تشکیل می شود و بعد از تکمیل الگو، شاهد یک روند صعودی قدرتمند خواهید بود. همان طور که ملاحظه می شود، سر در الگو به پایین ترین سطح می رسد و شانه ها بالاتر از سر، قرار گرفته اند.

با توجه  به این شرایط، الگوی سروشانه صعودی در انتها روند نزولی شکل می گیرد و بعد از اتمام الگو، روند صعودی تشکیل خواهد شد، بنابراین بهترین زمان ورود در این الگو، هنگامی است که الگو در حال تشکیل سر، در کف قیمتی می باشد. چرا که بعد از اتمام آن می توان پیش بینی روند صعودی در سهم را داشت.

الگوی سر و شانه سقف

الگوی سر و شانه سقف در انتهای یک روند صعودی تشکیل می شود و بعد از تکمیل الگو، شاهد یک روند نزولی قدرتمند هستید. به همین علت الگوی سر و شانه نزولی تشکیل می شود.

سر در الگوی سر و شانه سقف، در بالاترین سطح قرار می گیرد و دو شانه کناری پایین تر از آن قرار می گیرند، بنابراین بهترین زمان برای ورود در خط گردن و نقاط حمایتی مشخص شده می باشد و بهترین زمان خروج در زمان شکل گیری سر، خواهد بود.

هر چه به انتهای الگو نزدیک تر می شویم، می بایست منتظر تشکیل روند نزولی در ادامه باشیم پس بهتر است قبل از شکل گیری روند نزولی، از سهم خارج شوید.

الگوی سر و شانه ادامه دهنده

الگوی سر و شانه به طور معمول جزو الگوهای نمودار معکوس روند در نظر گرفته می شود. همچنین الگوی سر و شانه نیز می تواند به عنوان یک الگوی ادامه  دهنده عمل کند. الگوی سر و گردن ادامه دهنده به صورت طبیعی شباهت زیادی به الگوی سر و شانه معمولی دارد اما دارای چند تفاوت می باشد:

الگوی سر و شانه ادامه دهنده پس از رشد شارپ یا افت شدید، تشکیل می شود. وقتی از منظر گسترده ای به آن نگاه می شود، بیشتر شبیه یک الگوی تلفیقی و ادامه دار دیده می شود تا صرفاً یک الگوی معکوس.

در الگوی سر و شانه ادامه دهنده، نمودار بیشتر شبیه به الگوی مستطیل است.

اگر این الگو در روند صعودی اتفاق بیفتد، پایین ترین سطح الگو، یعنی کف میانی، نسبت به دو کف کناری، عمیق تر می باشد. اگر این الگو در روند نزولی اتفاق بیفتد، بالاترین سطح الگو یعنی قله میانی، نسبت به دو قله کناری با ارتفاع بیشتری نمایان می شود.

آموزش رسم الگوی سر و شانه

به منظور رسم الگوی سر و شانه می بایست از پلتفرم معاملاتی کارگزاری بیدار استفاده کرده و مراحل زیر را طی کنید.

1- قسمت رسم خط را انتخاب می کنیم.

2- با انتخاب گزینه رسم خط، شروع به رسم خطوط الگوی سر و شانه می نماییم.

با بالا و پایین کردن نشانگر، می توان به راحتی الگوی موردنظر را مطابق شکل زیر ترسیم کرد. هرکدام از این خط ها را به عنوان نوسانات و حرکات قیمتی در نظر می گیریم.

باید توجه کرد که در ترسیم الگوی سر و شانه، دو شانه کناری در یک سطح قرار دارند. در واقع الگوی ایده آل، الگویی است که این دو شانه هم تراز باشند.

خط گردن، باید در بین کف های پایین قرار بگیرد که از لحاظ ظاهری، دقیقاً در موقعیت گردن انسان واقع شده است. خط گردن می تواند به عنوان یک معیار مهم برای ارزیابی و تشخیص روند بعدی نمودار، در نظر گرفته شود.

هنگامی که قیمت، خط گردن را به سمت پایین بشکند، سیگنال روند جدید نزولی ایجاد می شود که معمولاً معامله گران در این نقاط اقدام به خروج از سهم می کنند.

در مقابل زمانی  که در الگوی سر و شانه کف، قیمت، خط گردن را به سمت بالا رد می کند و پس از آن سیگنال روند نزولی صادر می گردد که معامله گران معمولاً در این نقاط اقدام به ورود می کنند.

نحوه انجام معامله با الگوی سر و شانه

همان طور که در قسمت های قبلی اشاره کردیم، در صورت تشکیل الگوی سر و شانه در نمودار، شاهد تغییر روند خواهیم شد. به این معنی خواهد بود که در صورت تشکیل الگوی سر و شانه سقف، قبل از افت قیمت از قله الگو، اقدام به فروش سهم کنید.

در تشکیل الگوی سر و شانه کف، قبل از عبور از خط گردن به سمت بالا، اقدام به خرید سهام نمایید. همچنین به منظور هدف گذاری با استفاده از الگوی سر و شانه، به فاصله خط گردن تا سر الگو، توجه کنید.

به این صورت در الگوی سر و شانه سقف، امکان دارد قیمت سهام بعد از شکل گیری روند نزولی، به میزان خط گردن تا راس الگو، افت قیمت داشته باش. در مقابل، پس از شکل  گیری روند صعودی در الگوی سر و شانه کف، قیمت سهام، به اندازه خط گردن تا سر الگو، افزایش قیمت داشته باشد که هدف اول نمودار در روند جدید محسوب می شود. در تصویر زیر، الگوی سر و شانه را در نماد یکرمان مشاهده می کنید.

در انجام معامله با الگوی سر و شانه، نقاط حمایتی و مقاومتی اهمیت بسیاری دارند. در الگوی سر و شانه سقف، خط گردن به عنوان حمایت مهم سهم در نظر گرفته می شود که در صورت شکست آن، سیگنال فروش صادر می گردد. همچنین در الگوی سر و شانه کف، خط گردن به  عنوان نقطه مقاومتی محسوب می شود که در صورت عبور از این خط، سیگنال خرید صادر می گردد.

استراتژی دیگری وجود دارد که نسبت به حرکت شانه ها و سر الگو معامله کنید. به این صورت که قبل از تشکیل شانه، در نقطه پایینی، ورود و در نقطه شانه، خروج را انتخاب نمایید و در ادامه دوباره در نزدیکی خط گردن اقدام به خرید و در راس الگو اقدام به فروش کنید.

در تصویر زیر، الگوی سر و شانه معکوس در روند صعودی را در نماد حریل مشاهده می کنید.

فیلتر الگوی سر و شانه در بورس

فیلترنویسی در بورس این امکان را فراهم می کند تا سهم هایی که در یک بازه زمانی، درگیر الگوهای تکنیکالی هستند را شناسایی کنید و بر اساس آنها، اقدام به خرید یا فروش سهم نمایید.

استفاده از فیلترنویسی و بررسی اندیکاتور در پلتفرم معاملاتی، باعث می شود تا زمانی که سهم درگیر الگوی سر و شانه می شود یا ویژگی های آن را دارد، به عنوان یک هشدار یا یک سیگنال، آن را معرفی کند.

بنابراین بدون نیاز به بررسی مداوم نمودار و تلاش زیاد برای شناسایی الگو، این امکان برای معامله  گران و تحلیلگران بازار فراهم می شود.

بسیاری از اندیکاتورهای موجود در بورس دارای فیلتر هستند اما الگوی سرو شانه فیلتر ندارد.

جمع بندی

الگوی سر و شانه یکی از معتبرترین الگوهای بازگشتی است که در صورت مشاهده در نمودار سهام، می بایست انتظار تغییر روند در نمودار را داشت.

بررسی دقیق و شناخت این الگو در نمودار کمک می کند تا نسبت به انجام معاملات خود، آگاهانه تر و منطقی تر رفتار کرد و استراتژی مناسبی برای معامله اتخاذ نمایید. از همین رو، در این مقاله به بررسی ساختار و ویژگی الگوی سر و شانه پرداختیم و تا حدی نحوه انجام معامله توسط این الگو را شرح دادیم.

کسب مهارت و افزایش دانش در حوزه تحلیل تکنیکال و الگوهای آن از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین منظور می توانید مقالات آموزشی سایت کاربه طورمعمول الگوهای عمومی قیمت، سال های متمادی در بین معامله گران در جایگاه مناسبی داشته است و در بین ابزارهای تحلیل تکنیکال از محبوبیت خاصی برخوردار است. بخشی از الگوهای قیمت تحت عنوان قیمت، به شناسایی روندهای جدید در چارت تحلیل تکنیکال کمک بسزایی  می کند. به منظور آشنایی با الگوی سر و شانه در بورس، با ما همراه باشید.

انواع الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال

الگوی سر و شانه از است. همان طور که از نام گذاری آن مشخص است، الگوهای برگشتی، الگوهایی هستند که روند قیمت پس از تشکیل الگو در آن ها تغییر جهت می دهد. الگوی سر و شانه، الگویی با سه قله است که دوتای بیرونی آن در ارتفاعی برابر و قله ی وسط از بقیه بلندتر است. در تحلیل تکنیکال، الگوی سر و شانه، نمودار خاصی را تشکیل می دهد که نشان گر تغییر بازار و شروع روند برگشتی است. طبق اطلاعات و تجربه های کسب شده، الگوی سر و شانه یکی از قابل اعتمادترین الگوهای برگشتی است. این الگو یکی از چند الگوی برتری است که با سطوح مختلفی از دقت، نشان می دهد روند صعودی یا نزولی سهم رو به پایان است.

معمولاً الگوی سر و شانه زمانی شکل می گیرد که قیمت سهم به سقف خود رسیده و بعد به کف آخرین حرکت صعودی خود برمی گردد. سپس قیمت از سقف قبلی بالاتر می رود تا دماغه را ساخته و بعد دوباره به کف اولیه ی خود باز می گردد. درنهایت، قیمت یک بار دیگر افزایش می یابد، اما این بار به قله ی اول رسیده و روند نزولی به خود می گیرد. در ادامه میخواهیم به دو نوع الگوی سرو شانه سقف و الگوی سر و شانه کف بپردازیم:

1/ الگوی سر و شانه سقف

این الگو در پایان یک حرکت صعودی رخ داده و باعث تغییر جهت بازار و حرکت به سمت نزول قیمت می شود. در الگوی سر و شانه سقف، ما شاهد سه قله خواهیم بود. در بین این قله ها، قله وسط ارتفاع بیشتری نسبت به دو قله قبلی خود دارد که درواقع همان قسمت “سر” الگو هست و دو قله مجاور آن که ارتفاع کمتری دارند، شانه های چپ و راست را تشکیل می دهند. به تصاویر زیر دقت نمایید:

به منظور انجام معاملات با استفاده از این الگو، زمانی که حالت کلی الگو را در چارت پیدا کردید، باید منتظر شکسته شدن خط گردن بمانید. بهتر است شکست خط گردن پرقدرت انجام شود و سایر شرایط یک شکست مناسب را داشته باشد. درصورتی که قیمت با حرکت بسیار سریع و قوی خط گردن را شکست و شما از ورود به پوزیشن جا ماندید، بهتر است منتظر حرکت برگشتی (پولبک) به خط گردن الگو بمانید و سپس وارد پوزیشن شوید. نکته قابل توجه این است که در الگوهای سر و شانه، بین شانه چپ و سر باید واگرایی باشد، ایجاد واگرایی تأییدی بر تشکیل الگوی سر و شانه است.

اهمیت شیب خط گردن در الگوی سر و شانه سقف

خط گردن در الگوی سر و شانه سقف معمولاً شیب ملایم و رو به بالایی دارد. برخی اوقات این خط افقی می شود. ولی این دو حالت تفاوت چندانی باهم ندارند. هرگاه خط گردن در الگوی سر و شانه سقف دارای شیب نزولی شود، نشانه ضعیف بودن بازار است و اغلب به دنبال آن شانه راست ضعیفی نیز شکل می گیرد. تحلیل گر تا شکسته شدن خط گردن صبر می کند و اگر قصد فروش داشته باشد باید کمی بیشتر صبر کند؛ زیرا در حالتی که شیب خط کاهشی باشد اخطار فروش دیرتر صادر می شود. خط گردن صعودی نشانه قدرت بالای بازار است؛ ولی بازهم این مشکل وجود دارد که اخطار دیرهنگام صادر می شود.

تشخیص حد زیان و حد سود الگو (سر و شانه سقف)

حد زیان الگو، بالای شانه راست قرار می گیرد. البته در بعضی مواقع الگوهای سر و شانه ای به وجود می آیند که ارتفاع شانه راست و سر نزدیک است. در این حالت می توانید حد زیان را بالای قسمت سر قرار دهید تا حد ضرر مطمئن تری داشته باشید.

برای به دست آوردن حد سود کافی است فاصله قسمت سر تا خط گردن را اندازه گیری کرده و از مکانی که خط گردن شکسته می شود به سمت پایین اعمال کنید. به عنوان نمونه به تصویر زیر دقت نمایید:

2/ الگوی سر و شانه کف

الگو سر و شانه کف بانام سر و شانه معکوس هم شناخته می شود و نکات ذکرشده در مورد حد سود و ضرر در الگوی سر و شانه سقف نیز شامل این الگو می شود. این الگو بعد از یک حرکت نزولی شکل گرفته و باعث تغییر جهت حرکت بازار به سمت بالا خواهد شد. ساختار این الگو نیز از سه کف تشکیل شده است که کف میانی، عمق بیشتری نسبت به دو کف مجاور خود داشته و اصطلاحاً تشکیل دهنده بخش “سر” الگو هست. به منظور درک بهتر توضیحات ارائه شده، به تصویر زیر دقت نمایید:

همین طور به منظور آشنایی با این الگو در چارت واقعی، به تصویر زیر دقت نمایید:

به منظور انجام معاملات با استفاده از این الگو، باید منتظر شکست خط گردن بود. به این شکل که هرچقدر شکست قوی تر انجام شود بهتر است. همچنین درصورتی که بعد از شکست خط گردن از ورود به پوزیشن جا ماندیم، باید منتظر به خط گردن ماند تا در آنجا بتوان با شرایط بهتری وارد پوزیشن خرید شد.

تشخیص حد زیان و حد سود الگو (سر و شانه کف)

در این الگو حد زیان، زیر شانه سمت راست قرار می گیرد؛ اما برای افرادی که قصد انتخاب حد زیان مطمئن تری دارند، زیر قسمت سر نیز جای مناسبی برای قرار دادن حد زیان است. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که فاصله شانه راست تا سر بیش ازاندازه بزرگ نباشد. حد سود این الگو نیز برابر بافاصله سر تا خط گردن است که باید از نقطه ای که خط گردن شکسته می شود، به سمت بالا اعمال کنیم. به همین منظور برای درک بهتر به تصویر زیر دقت نمایید:

تفاوت های الگوهای سر و شانه سقف و کف

در الگوی بازگشتی سر و شانه معکوس نیز شکسته شدن خط گردن برای کامل شدن آن ضروری است و تکنیک های محاسبه قیمت های هدف مانند الگوی سر و شانه  سقف است. تنها تفاوت جزئی که در کف می تواند وجود داشته باشد این است که تمایل بیشتری برای حرکات بازگشتی به سمت گردن وجود دارد که بعد از موج نزولی اتفاق می افتد.

روش مناسب تر برای بررسی این تفاوت، این است که هر بازار پس از فقط یک رکود یا سکون می تواند نزول کند. کاهش تقاضا یا تمایل برای خرید در میان معامله گران اغلب برای هدایت بازار به سمت نزول کافی است؛ اما بازار پس از سکون و ناکارایی نمی تواند ناگهان صعود کند. قیمت ها تنها در صورت برتری یافتن تقاضا بر عرضه و هجوم بیشتر خریداران نسبت به فروشندگان می توانند صعود کند.

چنانچه میخواهید یک معامله موفق در بازار سرمایه داشته باشید با مقاله ی با ما همراه باشید.

سخن آخر

الگوی سر و شانه، یکی از الگوهای بازگشتی است که پس از تشکیل ساختار الگو در انتهای روند، انتظار چرخش روند وجود دارد. در الگوی سر و شانه سقف، انتظار ریزش و در الگوی سر و شانه کف، انتظار رشد قیمت را خواهیم داشت. از این الگو می توان برای تشخیص  اصلاح های مقطعی نمودار و یا چرخش روند اصلییکی از محبوب ترین  الگو های  بازگشتی، الگوی سر و شانه می باشد که معمولا  بعد از مشاهده این الگو می توان انتظار  یک  حرکت پرقدرت از سهم، در  خلاف  جهت روند قبلی داشت. به طور کلی این الگو در دو مدل الگوی  سر و شانه سقف و الگوی سر و شانه کف تقسیم می شوند.

شناخت الگو های قیمتی در جهت کسب سود از بازار سرمایه، بسیار کارآمد و ثمر بخش می باشد. لذا هر شخص که قصد فعالیت تخصصی در این بازار را دارد، لازم است با این الگوهای قیمتی آشنا باشد.

تحلیل تکنیکال را می توان به دو بخش تقسیم کرد.

1. الگو های  ( یک نوع الگو ادامه دهنده است): این نوع  الگو ها در میانه یک روند  صعودی یا نزولی نمایان  می شوند و ادامه دار بودن روند را تایید می کنند.

2. الگو های  : این نوع الگو ها صعودی و یا نزولی پدید می آیند و نشان از تغییر جهت روند دارند.

اجزای تشکیل دهنده الگو های سر و شانه:

الف) سر: الگوی  سر و شانه از سه قله و یا سه  دره تشکیل   می شود و بلند ترین آن ها که همیشه در وسط قرار دارد، اصطلاحاً «سر» نامیده می شود.

ب) شانه ها: به دو قله  یا دره مجاور در این الگو «شانه» گفته  می شود که همواره ارتفاع کمتری نسبت به سر دارند.

ج) خط گردن: در این الگو، خطی که نقاط حاصل از برخورد سر و شانه ها را به هم متصل می کند اصطلاحاً خط گردن نامیده می شود. هر چه شیب خط گردن ملایم تر باشد، آن خط از اعتبار بیشتری  برخوردار  می باشد.

سر و شانه سقف:

این الگو در انتهای نمایان می شود و باعث نزولی  شدن  روند و افت چشم گیر قیمت  سهم خواهد  شد. کسب  سود از الگوی سر و شانه کف، فقط در امکان پذیر می باشد.

الگوی سر و شانه سقف در ایزی چارت

سر و شانه کف:

این  الگو در انتهای روند  نزولی نمایان می شود و باعث صعودی شدن  روند و رشد سریع قیمت سهم خواهد شد. در  بازار سرمایه ایران از این الگو برای کسب سود  استفاده  می شود.

الگوی سر و شانه کف در ایزی چارت

استراتژی کسب سود:

ورود به سهم بعد از مشاهده الگوی سر و شانه کف به وسیله ارسال سفارش خرید صورت  می گیرد و با رشد قیمت بعد  از شکست خط گردن می توان با  کسب سود پیش بینی شده از معامله  خارج شد.

ورود به معامله بعد از مشاهده الگوی سر و شانه سقف به وسیله ارسال سفارش فروش صورت می گیرد. البته این امکان در بازار بورس و فرابورس  ایران، وجود ندارد و تنها در بازار های آتی می توان با  ، وارد معامله شد. در این  صورت با نزول قیمت بعد از شکست  خط گردن می توان با کسب سود  مورد انتظار، از  معامله  خارج شد.

حد ضرر:

در الگوی سر و شانه کف، حد ضرر را می توان کمی  پایین تر از شانه  راست قرار  داد و در الگوی سر و شانه  سقف، حد  ضرر را می توان کمی  بالاتر از شانه  راست در نظر  گرفت. در برخی از حالات ممکن است شانه  راست تقریباً هم ارتفاع قسمت سر الگو قرار گیرند که در این صورت می توان حد  ضرر را حوالی قیمت سرِ الگو، به عنوان یک حد ضرر مطمئن تر قرار داد.

حد  سود:

حد سود در این الگوها، به فاصله نقطه راسی سر  از خط گردن بستگی دارد. در الگوی سر و شانه کف بعد از شکست خط گردن انتظار می رود قیمت حداقل به اندازه فاصله راس سَر از خط گردن، به رشد خود ادامه دهد. در الگوی سر و شانه کف می توان حد سود دوم را مطابق شکل به اندازه  قیمت ابتدایی موج ورودی در نظر گرفت.

در الگوی سر و شانه سقف بعد از شکست خط گردن انتظار می رود که حداقل به اندازه فاصله راس سر از خط گردن، شاهد افت قیمت باشیم. در این الگو می توان حد سود دوم را مطابق شکل به اندازه  قیمت ابتدائی موج ورودی در نظر گرفت.

جهت انجام معامله مطمئن تر و کسب سود  با  ریسک کمتر، توصیه می شود که علاقه مندان، مباحث را به تنهایی مبنای تصمیم گیری  خود برای انجام  معامله قرار  ندهند و در کنار آن، به یاد گیری مباحث ، و بپردازند.

سوالات متداول

الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال به چند دسته تقسیم می شوند؟

به دو دسته، الگو های  ادامه دهنده و الگو های  بازگشتی.

الگوی سر و شانه از چه بخش هایی تشکیل می شود؟

الگوی  سر و شانه از سه قله و یا سه  دره تشکیل   می شود. بلند ترین آن ها که همیشه در وسط قرار دارد، اصطلاحاً «سر» نامیده می شود.  به دو قله  یا دره مجاور در این الگو «شانه» گفته  می شود که همواره ارتفاع کمتری نسبت به سر دارند. همینطور خطی که نقاط حاصل از برخورد سر و شانه ها را به هم متصل می کند خط «گردن» نامیده می شود. هر چه شیب خط گردن ملایم تر باشد، آن خط از اعتبار بیشتری  برخوردار  می باشد.

الگوی سر و شانه کف چیست؟

این  الگو در انتهای روند  نزولی نمایان می شود و باعث صعودی شدن  روند و رشد سریع قیمت سهم خواهد شد. در  بازار سرمایه ایران از این الگو برای کسب سود  استفاده  می شود.

استراتژی کسب سود در الگوی سر و شانه سقف چگونه است؟

ورود به معامله بعد از مشاهده الگوی سر و شانه سقف به وسیله ارسال سفارش فروش صورت می گیرد. البته این امکان در بازار بورس و فرابورس  ایران، وجود ندارد. تنها در بازار های آتی می توان با  ارسال  سفارش  فروش ، وارد معامله شد. در این  صورت با نزول قیمت بعد از شکست  خط گردن می توان با کسب سود  مورد انتظار، از  معامله  خارج شد.

نمودار استفاده کرد.

گزاری بیدار را مطالعه بفرمایید.

 

دکمه بازگشت به بالا