سلامتی و پزشکی

اختلال تیک چیست و چگونه درمان می‌شود؟

تاریخ ارسال:

05 آگوست 2021

تیک ها حرکات غیر ارادی ماهیچه ها هستند که می توانند در هر نقطه از صورت یا اندام ها رخ دهند. اگرچه این جوش ها اغلب در نقطه خاصی از صورت ظاهر می شوند ، اما در صورت تکرار می توانند آزاردهنده و تکراری باشند. انواع مختلف تیک های صورت شامل افتادگی پلک ، چشم چپ ، بال زدن فلپ بینی ، اسپاسم زبان ، بالا کشیدن ابرو ، باز و بسته شدن دهان و تیک عصبی گردن است. علاوه بر این گرفتگی های عضلانی ، برخی از افراد ممکن است دچار گرفتگی های صوتی مانند گلودرد یا خروپف یا تکرار صدا یا عبارت شوند.

اختلال کنه چیست؟
قابل توجه ترین اختلال تیک سندرم تورت است ، که در آن تیک های فیزیکی و کلامی در یک فرد به طور همزمان رخ می دهد. اختلال تیک گذرا همچنین شامل تیک های فیزیکی و کلامی است ، اما تیک های فیزیکی و کلامی اغلب به طور همزمان رخ نمی دهند. تیک ها در کودکان نیز شایع هستند و حدود 10 درصد از کودکان در اوایل کودکی ممکن است دچار این اختلال شوند که گاهی کمتر از یک سال طول می کشد.
چه چیزی باعث اختلال تیک می شود؟
هیچ علت شناخته شده ای برای اختلال تیک گذرا وجود ندارد. برخی تحقیقات نشان داده اند که این اختلال می تواند به ارث برسد. در موارد نادر ، جهش های ژنتیکی می تواند باعث سندرم تورت شود. اختلالات در مغز یا اختلالات انتقال دهنده عصبی نیز ممکن است مسئول باشند. در برخی موارد ، این عادت را می توان با تقلید به دست آورد. همچنین نشان داده شده است که رفتارهای تیک در هنگام استرس افزایش می یابد و منجر به “تیک عصبی” می شود.

تشخیص اختلال تیک گذرا
هیچ آزمایش کاملی برای تشخیص اختلال تیک گذرا و سایر اختلالات تیک وجود ندارد و تشخیص آنها دشوار است ، و برخی علائم گاهی اوقات می تواند با سایر شرایط پزشکی همراه باشد. به عنوان مثال ، آلرژی فرد می تواند دلیلی برای آبریزش بینی باشد. پزشک شما ممکن است به آزمایشات جامع تری مانند سی تی اسکن مغز و آزمایش خون نیاز داشته باشد تا مشخص شود آیا این علائم با بیماری جدی تری مانند بیماری هانتینگتون مرتبط هستند یا خیر. فرد باید یک یا چند تیک حرکتی (مانند پلک زدن یا بالا انداختن شانه ها) یا تیک های صوتی (مانند خروپف و سرفه) داشته باشد.

کنه ها باید کمتر از 12 ماه متوالی ظاهر شوند.
تیک ها باید قبل از 18 سالگی شروع شوند.
علائم تیک نباید ناشی از داروها یا هرگونه بیماری پزشکی دیگر مانند بیماری هانتینگتون یا انسفالیت باشد.
فرد نباید مبتلا به سندرم تورت یا هرگونه حرکت مزمن یا اختلال صوتی دیگر باشد.

درمان اختلال تیک گذرا
زندگی با یک تیک گاهی اوقات می تواند خسته کننده باشد. اما این بیماری با درمان مناسب قابل کنترل است و درمان آن بسته به نوع و شدت تیک متفاوت است. بسیاری از کنه ها بدون مداخله و با گذشت زمان ناپدید می شوند. اما تیک هایی که در زندگی و عملکرد فرد اختلال ایجاد می کنند ممکن است نیاز به درمان جدی تری داشته باشند. ترکیبی از رفتار درمانی و دارو در این شرایط می تواند کمک کننده باشد.داروها ممکن است اختلالات تیک را به طور کامل درمان نکنند ، اما برخی از علائم را کاهش می دهند. پزشک ممکن است دارویی برای کاهش دوپامین در مغز شما تجویز کند ، مانند هالوپریدول یا پیموزید. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که می تواند بر تیک ها تأثیر بگذارد. پزشکان همچنین تیک ها را با داروهای ضد افسردگی درمان می کنند. این داروها به درمان علائم اضطراب یا وسواس کمک می کنند و همچنین می توانند علائم تیک را کاهش دهند. از آنجا که استرس می تواند تیک ها را بدتر کند ، استفاده از تکنیک های مدیریت و مدیریت استرس برای درمان تیک ها مهم است. درمان شناختی رفتاری نیز یک روش مفید برای درمان اختلالات تیک است. در طول جلسات درمانی ، فرد یاد می گیرد که احساسات ، رفتارها و افکار خود را کنترل کند تا از اقدامات مخرب اجتناب کند.
اختلال تیک در کودکان
تیک در کودکان معمولاً بدون درمان از بین می رود. اما نکته مهم این است که اعضای خانواده و معلمان کودک را بیشتر از خود آگاه نکنند و علائم را تشدید کنند. والدین کودکان مبتلا به اختلال تیک گذرا نیز نقش مهمی در ارائه حمایت عاطفی و کمک به فرزندان خود برای آسیب کمتر در مدرسه دارند. کنه ها معمولاً پس از چند ماه ناپدید می شوند. به نظر می رسد کودکانی که بیش از یک سال تیک نداشته اند ، پیش آگهی مطلوبی دارند. والدین هنگام تغییر علائم باید مراقب باشند. در برخی موارد ، اختلال تیک می تواند منجر به شرایط جدی تری مانند سندرم تورت شود.

منابع:
https://www.healthline.com/health/transient-tic-disorder.

تمام مطالب موجود در سایت بر عهده منابع اولیه است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا