آیا می توانید بدون نیاز به اپتومتریست عینک طبی خریداری کنید؟

اگر تاکنون برای معاینه چشم های خود به اپتومتریست (کارشناس بینایی سنجی) مراجعه کرده باشید، احتمالا قسمت فروش عینک واقع در همان محل را نیز دیده اید. ممکن است پس از معاینه نگاهی به عینک ها  بیندازید و از همان جا به خرید عینک اقدام کنید. بسیار هم راضی باشید و یا به هر علتی (مدل، قیمت و …) دلتان نخواهد از آن جا خرید کرده و برای خرید به عینک فروشی های دیگری مراجعه کنید. تا این جای قضیه مشکلی نیست، اما اگر پس از انجام معاینه به هر شیوه ای ملزم به خرید از قسمت فروش مکان معاینه شوید و یا این که در صورت خرید نکردن، نسخه ای به شما ارائه نشود، این را حق خود بدانید که موضوع را گزارش دهید.

بیماران باید کاملا در انتخاب عینک دلخواه خود، آزادی  داشته باشند و به هر شیوه ای تحت کنترل و هدایت برای خرید از لابراتوار بینایی سنجی قرار نگیرند. جهانی ادامه می دهد برخی از مردم تصور می کنند باید حتما از لابراتواری خرید کنند که در قسمت بینایی سنجی اش معاینه شده اند در صورتی که کارشناس بینایی سنجی وظیفه معاینه چشم و تجویز نمره آن را دارد و باید حتما به مریض نسخه را تحویل دهد، حال اگر مریض به دلخواه خود از قسمت فروش آن جا عینکی انتخاب کرد مشکلی نیست، اما نباید هیچ گونه فشاری برای خرید از طرف اپتومتریست یا همکاران وی به بیمار وارد شود.

در یک مورد بیمار ادعا می کرد اپتومتریست بعد از معاینه، نسخه را با پرینتر به قسمت فروش ارسال کرده و ایشان هم که فکر می کرده باید حتما از همان جا خرید کند اقدام به خرید عینک کرده که بعد از خرید خود راضی نبود. همچنین مواردی گزارش شده که به بیمار گفته شده است: می توانید فریم عینک را از بیرون تهیه کنید ولی برای تهیه شیشه عینک باید به بینایی سنجی مراجعه کنید. این موارد هم طبق ماده 8 قانون حمایت از مصرف کننده،  فروش کالای اجباری محسوب شده و مجاز نیست. به طور مثال به مشتری گفته می شود بعد از معاینه حتما باید از این محل و یا محل هایی که ما می گوییم عینک (هر کالای دیگری) را تهیه کنید.

در مورد فروشگاه های عینک سازی هم مردم باید دقت کنند از فروشگاه هایی خرید کنند که مجوز اتحادیه عینک فروشان را نصب العین کرده باشند و حتما در پروانه کسب آن ها فروش عینک طبی قید شده باشد، زیرا اتحادیه عینک سازان به فروشندگان عینک های آفتابی و فروشندگان عینک های طبی، پروانه کسب های مجزایی می دهد، بنابراین مردم دقت داشته باشند به هیچ عنوان از  فروشگاه هایی که مجوز فروش عینک آفتابی دارند، عینک طبی نخرند.

همچنین در خرید از فروشگاه های مجاز، برای خرید عینک طبی و یا آفتابی حتما فاکتور دریافت کنند، در مورد عینک های آفتابی حتما نوع کالا و کشور سازنده و در صورت برند بودن عینک، اصل بودن مارک در فاکتور قید گردد.

فروشگاه های عینک سازی همچنین در صورت استفاده از بهترین اپتومتریست قم در محل کار خود نباید مشتری را برای معاینه چشم در محل فروشگاه مجبور کنند همچنین فروش عینک بدون نسخه تخلف محسوب می شود.

آقای جهانی خاطرنشان می کند: برخی از فروشگاه های بزرگ و ها یپر مارکت ها  و یا فروشگاه های کیف و کمربند نیز به فروش عینک پرداخته اند، که در هر دو مورد کار آن ها  تداخل صنفی محسوب شده و مورد تایید اتاق اصناف و این اتحادیه  نیست. البته در این مورد اتحادیه به واحدهای ذکر شده تذکرات لازم را داده است و در صورت همراهی نکردن فروشگاه ها  با آن ها  برخورد می شود.

نکات مهم در خرید عینک طبی

افرادی که نمره چشم بالاتری دارند و یا به آن ها  توصیه شده مدام از عینک استفاده کنند، باید دقت بیشتری را در خرید عینک داشته باشند و عینک هایی انتخاب کنند که وزنی سبک داشته باشد و بر روی بینی و پشت گوش فشار وارد نکند.

وقتی می خواهید یک فریم خوب و مناسب انتخاب کنید باید چهار نکته را مدنظر داشته باشید. اندازه، عملکرد، ضد حساسیت، مد.

اندازه: فریم (قاب) عینک نباید از روی بینی سر بخورد و دسته های عینک باید راحت باشد، طوری که گوش را اذیت نکند. اگر عینک را برای دید دور می خواهید حتما دقت کنید که عینک دور حدقه چشم را کاملا پوشش دهد به طوری که از بالای فریم چشمتان دیده نشود.درصورتی که عینکی برای دید نزدیک می خواهید بهتر است از عینک های نیمه یا باریک استفاده کنید انتخاب این نوع عینک باعث می شود شما به راحتی از قسمت بالای عینک دور را ببینید.

عملکرد: قاب عینک باید همان چیزی باشد که عینک ساز به شماتوصیه می کند، با توجه به نیازی که دارید، باید توجه داشته باشید اگر می خواهید از عینک های دودید و یا تدریجی استفاده کنید حتما از یک فرد متخصص (عینک ساز و یا اپتیشن) راهنمایی بگیرید.

ضد حساسیت: اگر پوست حساسی دارید دقت کنید انواعی از فریم ها  را انتخاب کنید که پوست به آن حساسیت نداشته باشد.

مد: اگر به مد زیاد اهمیت می دهید، با یک فرد متخصص(عینک ساز) که از آخرین مدل ها  اطلاع دارد، صحبت کنید و از او بخواهید مدل های جدید را به شما معرفی کند. به تازگی فریم های گرد (کائوچویی و فلزی) مد شده است، اما سبک بودن و بدون رنگ بودن فریم های فلزی همیشه جزو مزیت آن ها  بوده و به همین دلیل هنوز انتخاب اول بسیاری از افراد است. به عنوان یک پیشنهاد کلی به شما توصیه می کنیم همیشه فریم یا قابی را انتخاب کنید که با فرم صورت تان تضاد داشته باشد.

اشتباه مشتریان این است به جای این که وقت بیشتری برای انتخاب عدسی بگذارند به انتخاب فریم می پردازند.

1- لنزهای شیشه ای: در گذشته تمام لنز عینک های طبی از جنس شیشه بوده  است. اگرچه این لنزها از لحاظ اپتیک و نورشناسی بهترین هستند اما سنگین بوده و به سادگی ممکن است بشکنند و ممکن است به چشم آسیب وارد شود. با توجه به این دلایل اکنون افراد چندان از لنزهای شیشه ای استفاده نمی کنند.

2- لنزهای پلاستیکی: این لنزها از پلاستیک پلیمری به نام CR-39 ساخته شده است. به علت وزن سبک (تقریبا نصف وزن لنز شیشه ای معادل)، قیمت کمتر و کیفیت بالای اپتیکال، CR-39 همچنان ماده  محبوبی برای لنزهای عینک است.

3- لنز های پلی کربنات: پلی کربنات در مقایسه با پلاستیک CR-39 بسیار سبک تر و مقاوم تر در برابر ضربه است و برای عینک کودکان، شیشه های ایمنی و عینک های ورزشی بسیار مناسب است. لنزهای پلی کربنات همچنین خاصیت محافظت اشعه  فرابنفش در درون خود را دارند.

4- لنزهای پلاستیکی شاخص بالا: در 20 سال گذشته، در پاسخ به نیاز نازک تر و سبک تر بودن لنزها، برخی از تولیدکنندگان لنزهای پلاستیکی شاخص بالا را ارائه کرده اند که این لنزها در مقایسه با CR-39  ضریب شکست بیشتر و چگالی کمتری دارند. بنابراین توصیه می شود حتما برای چشم های ضعیف تر از این لنزها استفاده شود تا مانند گذشته مجبور نباشند از لنزهای ضخیم استفاده کنند.

5- لنزهای تریوکس: این نوع لنزها، لنزهای سبک وزن جدیدتری هستند که ویژگی مقاوم بودن در برابر ضربه مانند لنزهای پلی کربنات را دارند. مزیت و برتری این لنزها در مقایسه با سایر لنزها، عدد ابه این لنزهاست. این نوع لنزها تصحیح بینایی بهتری را برای برخی از افراد در مقایسه با لنزهای پلی کربنات ارائه می دهند.

عدسی برای کودکان بهتر است از نوع پلاستیکی باشد هر چند نسبت به عدسی های شیشه ای خط و خ1,1K

در این مطلب سوالات رایج خرید عینک طبی را نوشته ایم و به آنها پاسخ داده ایم. شاید به واسطه خواندن این سوال هایی که برای اغلب کاربران فروشگاه پیش آمده است بتوانید انتخاب و خرید مناسب تری داشته باشید.

سوالات متداول

وقتی قرار است عینک جدیدی خریداری کنیم سوالات زیادی برایمان به وجود می آید. از اینکه چه فریم یا عدسی ای برای من مناسب است گرفته تا اینکه چقدر طول می کشد تا به عینک جدید عادت کنم؟ یا اگر عدسی عینکم خش برداشت چگونه آن را نونوار کنم؟ و سوالاتی از این دست.

Q1: من نمی دانم آیا اندازه این عینک مناسب من است و آیا روی صورتم فیت می شود یا خیر!

Q2: اگر عینک بخرم و فیت صورت من نباشد چه کار باید بکنم؟ یا اگر عدسی عینک مناسب نمره چشم من نباشد باید چه کار کنم؟

در مورد عدسی های عینک هم باید بگوییم که بر اساس انتخاب خود شما ساخته می شوند. یعنی این شما هستید که نمره چشم را بر اساس نسخه عینک به ما اعلام می کنید تا عدسی بر اساس آن نمره ساخته شود. بنابراین، باید در وارد کردن اطلاعات دقت زیادی به خرج دهید. برای اینکه بدانید چگونه نسخه عینک طبی را بخوانید در پایین این صفحه روی کلیک کنید.

Q3: آیا عینک طبی مناسب نمره چشم من را دارید؟

Q4: نمره چشم من ترکیبی است، آیا می توانید آن را برایم بسازید؟

برای درخواست معاینه در محل اینجا کلیک کنید.

اپتومتریست لوناتو با 50 عدد از پرفروش ترین عینک های ما در محل شما حضور خواهد داشت

Q5: کجا باید اطلاعات نمره چشم خود را وارد کنم؟

Q6: من نسخه عینک طبی ام را ندارم آیا باید حتما در زمان خرید عینک نمره را وارد کنم؟

Q7: من نمی دانم نمره چشمم چند است شما می توانید به من کمک کنید؟

Q8: من واقعا نیاز دارم که قبل از خرید اینترنتی عینک طبی آن را روی صورتم تست کنم، آیا شما این امکان را به من می دهید؟

Q9: از کجا مطمئن باشم که جنس فریمی که سفارش می دهم دقیقا همان چیزی است که می خواهم؟

Q10: شما از چه عدسی هایی استفاده می کنید؟ من عموما از عدسی ضد بازتاب نازک استفاده می کنم

Q11: نام برخی از برندهای موجود در فروشگاه شما تا الان به گوش من نخورده است، از کجا مطمئن باشم این برندها خوب و باکیفیت هستند؟

Q12: پس از سفارش عینک طبی چند روز طول می کشد تا به دست من برسد؟

Q13: من از خریدم راضی نیستم، چگونه می توانم آن را پس دهم یا عوض کنم؟

Q14: وقتی عدسی عینک خراش برمی دارد، می توان آن را پولیش کرد یا باید عوض شود؟

Q15: آیا عدسی های رنگی عینک برای رانندگی مناسب هستند؟

بهترین عینک طبی با شیشه رنگی برای رانندگی مدلی است که بازتاب نور را کاهش می دهد؛ مخصوصا نورهایی که از کف خیابان، روی کاپوت ماشین یا سطح داشبورد ممکن است به چشم راننده منعکس می شوند.

Q16: عینک طبی من درست روی چشمم قرار نمی گیرد، آیا این می تواند در آینده مشکل ساز شود؟

اپتومتریست لوناتو با 50 عدد از پرفروش ترین عینک های ما در محل شما حضور خواهد داشت

دکمه بازگشت به بالا